איחור בהעברת הכספים עלול לחייב את הקופה בהפסדים

על רקע הירידות בבורסה ביקשו עמיתים רבים למשוך ולהעביר את כספי הקופות שברשותם. איחור בפדיון לעומת המועדים הקבועים בתקנות עלול לגרום לכך שהקופה תשלם את ההפסדים במשך תקופת האיחור.21/12/2008

תקנות הניוד הפנסיוני (תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (העברת כספים בין קופות גמל), תשס"ח-2008) קובעות מועדים בהם על הקופה לעמוד במקרה שמבוטח או עמית מבקש להעביר או לפדות את הכספים.

תקנות הניוד קובעות שעל הקופה המעבירה להעביר את הכספי בתוך 10 ימים ולפי אישור הממונה על שוק ההון אפשר להעביר בתוך 20 ימים.

תקנות הניוד קובעות כי במקרה של איחור בהעברת הכספים הקופה המעבירה תהיה חייבת בריבית פיגורים ובנוסף, תהיה חייבת לזקוף את רווחי הקופה המעבירה לחשבונו של העמית.

אם התברר לאחר העברת הכספים באיחור כי ההפרש בין רווחי הקופה המקבלת בתקופת האיחור לבין רווחי הקופה המעבירה באותה תקופה גבוה מריבית הפיגורים, על הקופה המעבירה לשלם, את ההפרש כאמור בניכוי ריבית הפיגורים ששילם, וזאת בתוך עשרה ימים.

לכן, לפי תקנות הניוד, הקופה המעבירה  חייבת בהפסדים שנגרמו לעמית כתוצאה מהעיכוב בהעברה. 

לחובת הקופה לפצות את העמית על ההפסדים כתוצאה מהעיכוב יש מקורות חוקים נוספים כמו פיצוי נזיקי על הפרת חובה חקוקה וכן פיצוי על הפרת ההסכם בינו לבין הקופה.

כאשר עיכוב בהעברת הכספים מהווה תופעה, דהיינו כאשר הקופה נוהגת לעכב את העברת הכספים באופן שיטתי, יכול העמית להגיש תובענה ייצוגית נגד הקופה לפי סעיף 2 לתוספת השניה לחוק תובענות ייצוגיות המאפשר להגיש תובענה ייצוגית נגד מבטח, סוכן ביטוח או חברה מנהלת, בקשר לענין, לרבות חוזה ביטוח או תקנון קופת גמל, שבינם לבין לקוח, לרבות מבוטח או עמית, בין אם התקשרו בעסקה ובין אם לאו.