הוגשה תובענה ייצוגית נ' מאכלי עולם ר.ז. בע"מ על סך 19,195,800 ₪

9/09/2012

הנתבעת היא חברה פרטית העוסקת, על פי המוצהר באתר האינטרנט שלה, בייבוא מוצרי פרימיום בתחום המזון ממדינות רבות ברחבי העולם והמתהדרת בכך שמוצרי הטבע מהווים חלק גדול ממגוון מוצריה. בין השאר, מתגאה הנתבעת בחזונה להוביל חדשנות, לצד איכות בשירות אמינות וזמינות. הנתבעת גם מצהירה כי היא בעלת מגוון הרטבים המיובאים הגדולה ביותר בארץ.

התובעת הינה תושבת ישראל בעלת משפחה, ומשתדלת לשפר את איכות המזון שהיא ומשפחתה צורכים, בהתאם למידע המפורסם לציבור באמצעים שונים.

עדויות לקשר שבין צריכה עודפת של נתרן (מלח) לתחלואה קיימות מזה שנים רבות. בעקבות עדויות אלה החלו בשנים האחרונות רשויות הבריאות המובילות בעולם להוביל תכניות לאומיות ובינלאומיות להפחתת צריכת הנתרן.

סקירת ספרות מבוססת עובדות מצביעה על כך, שצריכה גבוהה של נתרן גורמת ליתר לחץ דם, מחלה בפני עצמה וכזו שיש לה השלכות חמורות על מערכות אחרות בגוף: היא מגבירה את הסיכון לחלות בשבץ מוחי, מחלות לב וכלי דם, אי ספיקת כליות ועוד. מחלות מסוג זה גורמות לסבל ומהוות נטל כלכלי כבד על החברה. אחד הגורמים התזונתיים המשפיעים על לחץ הדם הינו צריכה עודפת של נתרן. מכאן עולה, שהפחתת הצריכה של מלח באוכלוסייה היא בעלת השלכות בריאותיות וכלכליות משמעותיות.

כה רבה היא חשיבות הנושא, שמשרד הבריאות נוקט במדיניות פומבית ומוצהרת להפחתת צריכת הנתרן בישראל. במסגרת כך, פורסמה "תכנית לאומית להפחתת צריכת המלח באוכלוסייה בישראל".

אחד מן המוצרים אותם מייבאת ומשווקת הנתבעת הינו "חרדל פרנצ'ס טבעי 100%.

התובעת רכשה את המוצר מתוך מטרה לשפר את טיב המזון שהיא ומשפחתה צורכים, לנוכח העובדה כי המוצר מוצג ונמכר כמוצר בריאות.

בסימון התזונתי של המוצר מצוין כי מתוך כמות של 100 גרם חרדל הוא מכיל 55 מ"ג נתרן.

כמות נתרן זו, הינה נמוכה משמעותית, לכאורה, מהכמות המופיעה בסימון התזונתי של ממרחי חרדל אחרים הנמכרים במרכולים ובחנויות.

לתדהמתה של התובעת, כאשר הסירה מאריזת המוצר את המדבקה עליה מודפס הסימון התזונתי בעברית, גילתה הסימון התזונתי המודפס המקורי, בשפה האנגלית (להלן – "הסימון המקורי"). הסימון המקורי הינו עבור כמות של 5 גרם (הכמות הנהוגה להעריך עבור כפית), בניגוד לסימון בעברית, שהוא עבור כמות של 100 גרם. כלומר, על מנת להשוות בין הסימונים, יש לכפול את הערכים בסימון המקורי פי 20.

מהסימון המקורי עולה, כי כמות הנתרן (Sodium בשפה האנגלית) ב-100 גרם מוצר היא 1,100 מיליגרם. כלומר, 1.1 גרם. מן האמור יוצא, כי בפועל כמות הנתרן במוצר גדולה פי 20 (!) מן המוצהר.