מעסיק ישלם לקרן הפנסיה ריבית פיגורים של החשב הכללי בגין איחור בתשלום דמי גמולים

מעסיק ישלם לקרן הפנסיה ריבית פיגורים של החשב הכללי בגין איחור בתשלום דמי גמולים

על מעסיק לשלם לקרן הפנסיה ריבית פיגורים של החשב הכללי בשל פיגור בתשלומי דמי גמולים שהיה עליו לשלם עבור עמית ולא שולמו במועדם. בית הדין הארצי לעבודה דחה את טענת המעסיק שעליו לשלם הפרשי הצידה בלבד. 24/05/2009

עע 112/08 ש.ח.ן כרמלי עבודות קבלניות בע"מ נ' קרן הביטוח והפנסיה של פועלי הבניין והעבודה

המעסיקה טוענת שעליה לשלם, לכל היותר, הפרשי הצמדה למדד בלבד בעוד שקרן הפנסיה טוענת שעל המעסיקה לשלם את דמי התגמולים בצירוף ריבית פיגורים כפי שמפרסם החשב הכללי. הקרן היא קופת גמל המפעילה, בין השאר, תוכנית של פנסיה מקיפה. הקרן פועלת על פי תקנון שהוא בבחינת הסכם בינה ובין עמיתיה. כלל הוא שעל הקרן לפעול על פי  הוראות תקנונה ואין לה רשות לסטות מכך והדברים ידועים. במעמדה של הקרן כקופת גמל היא כפופה גם להוראות תקנות מס הכנסה (כללים לאישור וניהול קופות גמל) תשכ"ד-1964 המחייבות אותה, במפורש, לפעול לפי תקנונה (תקנה 41 כו' לתקנות מס הכנסה), כך שגם מכח זה חייבת הקרן לפעול בהתאם להוראות התקנון שבתוקף.
כלל הוא שהנוסח המחייב של תקנון של קופת גמל הוא זה שהיה בתוקף במועד האירוע המזכה. בענייננו מדובר בזכאות לפנסיית שאירים, כך ש"האירוע המזכה" הוא מועד פטירת המנוח (פברואר 2004). במועד זה היה בתוקף התקנון האחיד של קרנות הפנסיה אשר נקבע בעקבות הרפורמה שנערכה בקרנות הפנסיה בשנת 2003 אשר עוגנה בחוק התוכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2003 ו-2004) תשס"ג-2003 (להלן – התקנון האחיד). מכאן שהנוסח המחייב לענייננו הוא זה המעוגן בתקנון האחיד.
שילוב של הוראות סעיף 8 לתקנון האחיד עם תקנה 22 לתקנות מס הכנסה מעלה שבמקרה של פיגור בהעברת דמי גמולים לקרן על ידי המעביד, זכאית הקרן לרבית פיגורים בשיעור שלא יפחת מרבית הפיגורים הנוהגת אצל החשב הכללי במשרד האוצר. חיוב זה הינו פועל יוצא ישיר מהוראות התקנון האחיד והוא לא נשען על הוראות תקנות מס הכנסה בתור שכאלה, אשר אינן חלות ביחסים שבין הקרן ובין עמיתה. מכאן שהחיוב בריבית פיגורים בשיעור שנקבע על ידי החשב הכללי מעוגן בתקנון האחיד החל בענייננו, ביחסים שבין האלמנה לקרן. מכאן שצדק בית הדין האזורי בחייבו את המערערת לשלם לקרן את דמי הגמולים בשיעורם הנומינלי בצירוף ריבית פיגורים בשיעור שנקבע על ידי החשב הכללי.

הדפס שלח לחבר