פסק דין – קרן הפנסיה תשלם פנסיה בגלל מכתב שגוי ששלחה ללקוח

בית הדין לעבודה קיבל את טענת התובע כי על הקרן לשלם לו קצבה אף אם אינו עומד בתקנון. זאת היות והקרן הפרה את חובת הגילוי המוטלת עליה בכך שלא יידעה אותו בדבר הנזק שייגרם לו עקב הפסקת תשלומים לקרן לתקופה של 12 חודשים או יותר.13/11/2008

עב (ת'א) 4402/06 שאול שאול נ' מבטחים מוסד לביטוח סוציאלי של העובדים בע'מ

בעקבות תאונה קשה היה התובע באי כושר והפסיק להפריש כספים לקרן במשך 14 חודשים. התובעת דחתה את תביעתו של הנתבע לקצבת נכות מהקרן מן הטעם שאינו עומד בתנאי הזכאות, היינו, פרק הזמן בו לא הועברו גמולים לקרן עולה על 12 חודשים

התובע טען כי על הקרן לשלם לו את הפנסיה הואיל והקרן שלחה מכתב לתובע כי יפגעו זכויותיו רק אם תהיה הפסקה בחברותו העולה על 24 חודשים.

בית הדין לעבודה קיבל את טענת התובע כי על הקרן לשלם לו קצבה אף אם אינו עומד בתקנון. זאת היות והקרן הפרה את חובת הגילוי המוטלת עליה בכך שלא יידעה אותו בדבר הנזק שייגרם לו עקב הפסקת תשלומים לקרן לתקופה של 12 חודשים או יותר.

בית הדין קבע כי על הקרן מוטלת דרישת תום לב מוגברת ביחסיה עם העמיתים. תום לב מוגבר זה מחייב גילוי מוגבר של פרטים רלבנטיים, של תניות פטור העלולות לפגוע במבוטח ובכיסוי הביטוחי שלו ועל ההשלכות של הפסקת תשלומים, על אף שהעמית מוחזק קונסטרוקטיבית כיודע את התקנון. מבטחים כשלה בכך שבמכתבה התמקדה רק בנושא הרציפות ולא הפנתה את תשומת ליבו של התובע להשלכות שיש להפסקת ההפרשות ולהשלכות של עיתוי חידושן.

לכן, קבע בית הדין כי הקרן לא תוכל להסתמך על תניית הפטור ותדרש לשלם לעמית את הפנסיה.