תביעה יצוגית כנגד כלל חברה לביטוח בע"מ על סך של כ-14 מיליון ש"ח

היום הוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א ע"י משרד גורודיסקי ושות' תביעה ובקשה לאשרה כיצוגית כנגד כלל חברה לביטוח בע"מ על סך של כ-14 מיליון ש"ח.
התובע, מבוטח של כלל, טוען כי כלל נוהגת לבצע עסקאות פנסיוניות מבלי שנתקיים בהן הליך של שיווק פנסיוני כקבוע בחוק הייעוץ הפנסיוני. כך, מוכרת כלל את מרכולתה ומפיקה רווחים על חשבונו של ציבור מבוטחיה, מבלי שתוודא כי ניתן להם את השירות החיוני לו הם זכאים כפי חובתה על פי חוק.11/01/2009

התובענה עוסקת באחת ממטרותיה הלאומיות החברתיות והכלכליות החשובות של מדינת ישראל – עידוד החיסכון הפנסיוני. נוכח פערי מעמדות מעמיקים והולכים, מעגל העוני המתרחב מדי יום, גלי פיטורים גואים ומשבר כלכלי עצום, חשיבות עליונה יש, ליכולתו של הפרט לתכנן את עתידו הכלכלי לעת זקנה. הואיל ותכנון ארוך טווח זה תלוי בהחלטות המתקבלות שנים רבות קודם לכן, תלוי עתידו הפנסיוני של הפרט ביכולתו לקבל החלטה מושכלת, המתבססת על יסוד ייעוץ מקצועי, נאמן ושקוף. הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (עיסוק בייעוץ פנסיוני ובשיווק פנסיוני), תשס"ה-2005, עמדה על חשיבות הייעוץ הניתן לפרט, טרם החלטתו בבחירת המוצר הפנסיוני המתאים לו:

"ההחלטה בדבר החיסכון הפנסיוני של הפרט היא החלטה חשובה ביותר מבחינת עתידו הכלכלי, בעיקר בעת זקנה. החלטה זו היא גם החלטה מורכבת ביותר: על הפרט להחליט על סוג המכשיר הפנסיוני שבו יחסוך, אם בקרן פנסיה, אם בקופת גמל ואם בקופת ביטוח ("ביטוח מנהלים"), ומה שיעור החיסכון הרצוי לו; בשלב הבא עליו להחליט על פרטי המכשיר הפנסיוני (למשל, האם מבין קרנות הפנסיה יעדיף קרן בעלת מדיניות השקעות כזו או אחרת, או האם עליו לבחור את קרן הפנסיה לפי שיטת התגמול במקרה של אבדן כושר עבודה, וכהנה פרטים); ולבסוף, עליו להחליט על זהות הגוף המנהל המועדף עליו.
החלטה זו היא אפוא החלטה מורכבת, מסובכת ומשמעותית ביותר לפרט, ויש להבטיח שיוכל לקבל ייעוץ מקצועי והוגן בבואו להחליט בנושא זה. למרות מורכבות ההחלטה המתקבלת, ולמרות חשיבותה, אין כיום הסדרה של תחום הייעוץ והשיווק הפנסיוני בחוק. ההחלטה בדבר סוג החיסכון הפנסיוני מתקבלת, לעתים קרובות בלא שעומד בפני מקבל ההחלטה מלוא המידע הרלוונטי, ובלא שיש בידיו כלים לקבל את ההחלטה בצורה מושכלת.
עידוד החיסכון הפנסיוני, על כל צורותיו, הוא מטרה לאומית – חברתית וכלכלית, ובכלל זה הרחבת זמינותו לפלחי אוכלוסיה רחבים אשר היום אינם מבוטחים כלל".

התובע טוען כי ועדה ממשלתית עסקה בצורך ברפורמה במבנה החיסכון הפנסיוני במדינה, הצעות חוק פורסמו, חוקים נחקקו, אולם מבחינתה של הנתבעת – לית דין ולית דיין. הנתבעת ממשיכה ומנציחה את כשלי העבר ומתעקשת לערוך עסקאות של מוצרים פנסיונים בניגוד לדין ולחובותיה החקוקות.